Google Tag Manager – een beknopte uitleg

Google Tag Manager kan nogal overweldigend zijn – maar als je het principe doorhebt is het eigenlijk heel simpel en logisch. Wij leggen het rustig en duidelijk uit.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Google Tag Manager, vaak afgekort tot GTM, is een bijzonder handige tool van Google. De naam beschrijft goed wat het doet, maar het is wel handig om te begrijpen wat er precies gebeurt.

Heb je GTM nog nooit gebruikt? Maak dan een account aan op tagmanager.google.com

Zonder programmeren code toevoegen aan je website

Er zijn veel verschillende manieren en platformen om prestaties op je website te meten. Bijvoorbeeld:

  • Een Facebook-pixel geeft je de mogelijkheid om gedragingen van bezoekers door te geven aan Facebook. Heeft iemand een aankoop gedaan in je webwinkel? Zet de Facebook pixel op je site en stel bij Facebook in dat een bezoek aan de bedank-pagina geldt als een succesvolle verkoop.
  • Hubspot leert je meer over wat mensen doen op je website. Kunnen ze vinden wat ze zoeken?
  • Google Analytics leert je bijvoorbeeld welke pagina’s bezocht worden en hoe lang een gebruiker op die pagina’s verblijft.

Google, Facebook en Hubspot hebben een soortgelijk aanbod: ze verzamelen data op jouw website. Deze data kan gebruikt worden om beter te verkopen, werkdruk te verlichten bij de support-afdeling, meer terugkerende bezoekers te realiseren, etc. Feitelijk zet je een stukje code van een aanbieder op jouw website, zodat ze jou kunnen helpen je doelen te bereiken.

In comes GTM

Je wil natuurlijk niet continu stukjes code aan je website hoeven toe te voegen als je wat wil meten, of een aanpassing doet in een campagne. Google Tag Manager zorgt ervoor dat je maar een keer code toevoegt aan je website (die van GTM zelf), vanaf dan kan je code injecteren via GTM. Heel erg handig.

Triggers, Tags en Variables

GTM is opgedeeld in verschillende delen, waardoor beheer zo makkelijk mogelijk wordt:

  • Tags: stukjes code die worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld de code zijn om een aankoop door te geven aan Facebook, of Google Analytics in te laden.
  • Triggers: de gebeurtenissen die bepalen wanneer welke code wordt uitgevoerd.
  • Variables: variabelen die je zelf kan instellen, of vanuit je website doorgegeven kunnen worden.

Een voorbeeld:
Bij Trigger “PageView” wordt de Tag “Laad Google Analytics in” geladen, met variabele “Google Analytics Account-ID”.
Op deze manier zorgt GTM er dus voor dat bij een PageView (het bezoeken van een pagina), jouw Google Analytics wordt ingeladen. Je hoeft dus zelf geen code van Google Analytics op je website toe te voegen, dit kan direct in GTM.

Alles meten en doorgeven

Zeker als je veel online adverteert, is het verstandig om de platformen waar je mee adverteert, zo goed mogelijk te laten weten wat gebruikers doen op je website. Wil je graag veel kaartjes verkopen voor je evenement, dan is het wel handig om Facebook te laten weten hoe een succesvolle kaartverkoop eruit ziet, zodat Facebooks algoritmes zo goed mogelijk kunnen bepalen aan wie de advertenties te tonen.

Google Tag Manager voor gevorderden

Het principe van GTM is niet bijster ingewikkeld: je voegt in Google Tag Manager stukjes code (Tags) toe die op bepaalde momenten worden ingeladen (via Trigger) met jouw instellingen (Variables). Maar, werk je met Google Analytics, Facebook, Indeed, Hubspot en Google Ads, dan kan het toch net wat veel worden. Wij helpen er graag mee.

Op zoek naar een goede implementatie van Google Tag Manager voor jouw website? Laat het dan vooral weten.

Contact