Goed gevonden worden door SEO: zoekmachine-optimalisatie

SEO for dummies

Hoe komt jouw publiek of doelgroep bij je terecht? Je kan kiezen voor advertenties, hopen dat anderen over je vertellen of heel zichtbaar zijn door uithangborden, aanwezigheid op social media, etc. Heb je wel aan SEO gedacht?

Advertenties zijn erg geschikt als een tijdelijke oplossing – ze geven direct resultaat en ze kunnen uitgezet worden als de agenda of winkel vol zit. Een strategie voor de lange termijn is zoekmachine-optimalisatie. SEO / Search Engine Optimization is het antwoord voor de lange termijn.

Wat is zoekmachine-optimalisatie en hoe werkt het?

In het kort: zoekmachines zoals Google doorzoeken het hele internet en maken hier een index van. Als een zoeker een bepaalde term zoekt, dan wordt de index geraadpleegd en de beste zoekresultaten getoond. Het is dus het doel om zo goed mogelijk opgenomen te worden in de index om voor de voor jou belangrijke termen bovenaan getoond te worden.

Zoekmachines proberen zo goed mogelijk in te schatten wat er op een pagina staat en waar deze over gaat. Zo koppelen ze zoektermen en optimale zoekresultaten aan elkaar, zodat gebruikers inderdaad vinden wat ze zoeken.

Hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines?

Er zijn heel veel factoren om rekening mee te houden, maar 80-90% is terug te leiden naar het volgende:

  • Schrijf originele content, een nieuwe pagina voor elke zoekterm waar je op wil scoren. Deze pagina gaat bijvoorbeeld over “zoekmachine-optimalisatie”. Ben je een stukadoor in Drente? Schrijf dan pagina’s over “badkamer stuken”, “woonkamer stuken”, “stukadoor gezocht” en “stukadoor Drenthe”. Meer originele content zorgt voor hogere scores.
  • Zorg voor een nette en snelle website. Technisch dient alles netjes ingesteld te zijn, denk aan titels, meta-descriptions, etc. De website werkt goed op mobiele telefoons, desktops en andere apparaten.
  • Gebruik kopregels, afbeeldingen, linkjes naar andere pagina’s of websites – maak de ervaring zo prettig mogelijk. Zoekmachines zijn inmiddels slim genoeg om te bepalen wat wel en geen goede content is.
  • Analyseer van met enige regelmaat hoe je website functioneert en hoe jouw doelgroep bij je website komt. Waar kan je nog verbeteren? Goede tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Google Analytics en Google Search Console.
  • Wees geduldig, zoekmachine-optimalisatie is een project voor de lange termijn. Doe elke maand een beetje en pluk na een jaar de vruchten.

Het voordeel van goede zoekmachine-optimalisatie

Voor een paar van onze opdrachtgevers (bijvoorbeeld MijnPil en Eventmaat) zijn we al jaren met enige regelmaat bezig met zoekmachine-optimalisatie. Dit is inmiddels ook erg merkbaar: de websites scoren hoog op Google en trekken tientallen tot meerdere honderden nieuwe bezoekers per dag naar de websites.

Zie een website als een winkel: een winkel op een goede locatie trekt meer klandizie. Meer klandizie kopen meer producten. Een goed vindbare website doet hetzelfde als een winkel op een A-locatie, het stuurt potentiële klanten naar jou.

Eerder beginnen is beter

Wat dat betreft is zoekmachine-optimalisatie net als je pensioen. Je kan het beste gister beginnen, regelmatig inleggen en het zien als een investering voor later. Zoekmachine-optimalisatie is the gift that keeps on giving: alles wat je erin stopt komt de jaren daarna regelmatig terug.

We helpen je graag op weg, met veel concrete tips, verbeteringen aan je website of een complete strategie. Neem dus vooral contact op.