Bij Opper hebben wij al honderden websites gebouwd, dus we vinden dat we wat recht van spreken hebben. Maar waar moet je nou allemaal aan denken als je een website wil laten bouwen?
Bepaal wat je wil.
Dit is lastiger dan het lijkt. Een website laten bouwen enkel omdat het hoort, zorgt vaak niet voor het beste resultaat. Stel jezelf de volgende vragen bijvoorbeeld eens:
- Voor wie is mijn website bedoeld? Wat is de doelgroep?
- Wat wil ik bereiken met mijn website? Is die enkel informatief of moet er conversie gedraaid worden?
- Wat voor investering mag mijn website kosten om succesvol te worden? Hoeveel tijd besteed ik eraan, hoeveel geld mag het kosten?
- Waar werk ik naartoe met mijn website? Zet ik deze eenmalig neer en hoop ik op het beste, of gaan we continu verbeteren?
- Wat wil ik uitstralen? Hoe wil ik mij(n bedrijf) profileren?
Deze basisvragen zorgen ervoor dat je even een stapje terug moet doen. Als je goed weet waar de finish is, is de weg daarheen een stuk makkelijker.
Ik weet wat ik wil, en nu?
Schrijf op wat je wil en wat je daarvoor nodig hebt. Bespreek dit, afhankelijk van je kennisniveau, met anderen – veel mensen helpen met liefde een ander op weg. Mocht het budget het toelaten, schakel een consultant in die je ideeën helpt kristalliseren en een plan van aanpak met je opstelt.
Waar moet ik allemaal aan denken?
Een website is niet zomaar gebouwd, maar de basis wordt wel steeds makkelijker. In elk geval zijn deze stappen redelijk standaard:
- Keuze van een CMS
Meestal draait een website op een Content Management System (CMS). Hiermee kunnen niet-technische beheerders de website bijhouden. WordPress is het populairst, maar er zijn veel andere mogelijkheden. - Ontwerp – look & feel
Hoe moet je website eruit zien? Heb je al een huisstijl, kan je een theme gebruiken dat mooi aansluit? Of, schakel een bureau in en laat ontwerp en bouw door hen doen. - Hosting en domeinregistratie
De website moet ergens gehost worden, zodat deze toegankelijk is voor andere internetgebruikers. Vervolgens koppel je er een domein aan, zodat je website te bereiken is via een makkelijk te onthouden benaming, bijvoorbeeld zoals opper.nl of google.com - Inhoud, tekst en media
Uiteraard dient de website inhoud te hebben. Schrijf je alle pagina’s zelf, of laat je dit over aan een tekstschrijver? Wil je foto’s gebruiken of video? Met een CMS kan beheer ook door niet-technici gedaan worden, dus dat is wel zo handig! - Zoekmachines – SEO
Het is belangrijk dat Google en andere zoekmachines je website goed kunnen vinden, zorg je ervoor dat je op de juiste termen gevonden wordt? Er zijn WordPress plug-ins die hiermee helpen, maar er zijn ook bureaus die dit over kunnen nemen. - Onderhoud en updates
Een website dient af en toe bijgewerkt te worden. Veel systemen maken dit erg makkelijk, maar het dient wel te gebeuren. Vergeet niet om afspraken te maken met je webhost over back-ups, zodat je niet alles kwijt bent als het mis gaat!
Zorg dat je goed geïnformeerd bent!
Als je niets van auto’s weet, dan is het handig je te laten vergezellen door een bekende als je een auto wil kopen. Als je een huis koopt, dan helpt een makelaar je zodat de verkoper je niet volledig uitwringt. Bij websites geldt hetzelfde: zorg dat je snapt wat er gebeuren moet en zorg dat je zelf je basiskennis op orde hebt. Een bekende, of een onafhankelijke consultant, beperkt de kopzorgen.
Heb je hulp nodig bij het (laten) bouwen van een website? Neem dan vooral eens contact op en laat je gratis en vrijblijvend adviseren.